tisdag 7 februari 2017

Peculiar child

"Behöver du hjälp?"
Jag brukar svara nej. Le avväpnande. Jag tittar bara. Något får mig att stiga ut ur den lådan och jag finner mig i en av årets mest underliga dialoger.
"Det jag behöver är en flykt."
"Nu förstår jag inte."
"Ja, typ, Harry Potter."
"Harry Potter finns i hyllan till höger om..."
"Nej nej nej. Nej. Nej nej. Som Harry Potter. Du förstår, Harry Potter är så mycket mer än bara en bokserie. Det är en värld. Och det är inte den här världen. Det är det som är poängen. Hans värld är mycket trevligare. Jag skulle fly dit om jag kunde, tro mig, men jag kan den utantill och då blir det för likt den här världen igen. Jag behöver nya världar. Kan du hjälpa mig?"
Hon stirrar på mig. Jag ler. Mer desperat än avväpnande.
"Du behöver nya världar."
"Exakt."
Hon håller upp ett finger, vänder sig om och trollar fram en bok.
"Här. Läs."

Miss Peregrine's home for peculiar children.

Upp till bevis.

2 kommentarer: