fredag 10 mars 2017

Att vara konsekvent med sina konsekvenser

Ibland förvånar människor en mer än man trodde att de kunde. Jag trodde att jag sett det mesta. Gudarna ska veta att jag sett en hel del. Nya sidor dyker upp ändå och de gör det kanske specifikt i kniviga situationer.

Jag har också haft problem med detta. Har fortfarande. Det ska gudarna också veta. Kanske är det just därför jag reagerar.

Var konsekvent, var konsekvent, var konsekvent. 

Känslor styr men de får inte styra åt tre olika håll när riktningen är lagd och jag tappar respekten mer än jag vill göra.

Det positiva i kråksången är att jag i det här fallet respekterar mig själv så pass mycket att jag ser när ord och handling inte går hand i hand. Väl uttryckta värderingar sopas under mattan till förmån för förståelse där förståelsen faktiskt borde komma på andra plats. Har krocken redan skett och man har sett svallvågorna med egna ögon - och därtill klart tagit ställning - kan man inte sticka huvudet i sanden när man väl står öga mot öga med just konsekvenserna. Eller jo, man kan, men det är riktigt respektlöst och det stämplar oförlåtliga beteenden som okej bara för att de är förståeliga. Det i sig kan ha ödesdigra konsekvenser av den enkla anledningen att det kan komma fler krockar. Det är människor som krockar. Känsliga människor. Människor med destruktiva tendenser. Det blir riktigt farligt då och det är därför jag blir så förvånad.

Vissa saker går inte att jämföra fast de kan se lika ut i beskrivning. Vissa saker är oförlåtliga i alla tillstånd, i alla sammanhang, alltid. Ingen är sina handlingar men vissa handlingar är inte okej, inte någonsin. Det måste tas på allvar. Måste.

Var inte en människa en dag och en annan nästa. Möter du konsekvenser, uttrycker du konsekvenser - andras såväl som dina egna - var konsekvent. Speciellt om du har att göra med människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar